Recenzie Dincolo de lumea cunoscută de Ramona Alexandra Neagoș

Recenzia cărții

În urmă cu treizeci de ani, în anul 1992, în Canada sunt descoperite rămășițele unui adevărat gigant preistoric. Un dragon de o dimensiune comparabilă cu cea a avioanele de astăzi care putea zbura a existat cândva în trecut. Dar în jurul acestei descoperiri se zvonește că ar pluti un blestem, care îi împiedică pe oameni să spună povestea mai departe. Totuși, caietul cu însemnări al unui cercetător este găsit, iar acesta conține detalii ce sunt prezentate cititorilor, sub forma unei frumoase povești de pe vremea în care dragonii erau păzitori muntelui de smarald, luptându-se până la moarte cu grifonii care încercau să fure din comoara havilienilor.

Din primele momente intrăm în universul lui Olen, un tânăr cu poftă de aventură și călătorie. Descoperim o lume cu adevărat magică cu o atmosferă de poveste, un tărâm al creaturilor fantastice și al civilizațiilor străvechi. Olen este înzestrat cu darul invenției, dar aspirațiile sale nu se alinează cu darul primit la naștere de la duhul arheului, iar presiunile familiei și insistențele celor din jur nu îi fac viața mai ușoară. De aici începe aventura lui, de la dorința de a fi liber, de a alege pasiunea în defavoarea tradiției și a așteptărilor celorlalți. Opțiunile lui Olen se regăsesc în cele două regate din acea vreme, aflate în opoziție atât prin forma de organizare, cât și prin mentalitatea locuitorilor.

Undeva la granița dintre un basm modern și un mini-roman de aventură, cartea Dincolo de lumea cunoscută de Ramona Alexandra Neagoș are darul de a te încânta, încă din primele rânduri, prin naturalețea limbajului, povestea captivantă și curiozitatea pe care detaliile celor două regate o stârnesc. Recomand această carte celor mici și celor tineri deopotrivă, dar și adulților care doresc să regăsească copilul din ei, la fel cum Olen, personajul principal, încearcă să-și găsească drumul. În plus, cui nu-i plac dragonii, nu?

Interviu cu autoarea, Ramona Alexandra Neagoș:

1.A fost dificil să scrieți Dincolo de Lumea Cunoscută? Ați avut o sursă de inspirație, sau totul a venit pe moment?

Sursa de inspirație pentru “Dincolo de lumea cunoscută ” a fost perioada aceasta tulbure pe care am parcurs-o în contextul recentei crize pandemice, care ne obliga ca părinți să gândim un viitor sigur și robust al copiilor noștri. Aș spune că este dificil, dacă nu imposibil să protejăm copiii de efectele experiențelor de acest tip. Tocmai de aceea, cred că este de datoria generației actuale să transmită cu curaj și determinare valori personale clare care să-i facă puternici și să-i întărească pentru vremuri grele și provocări amenințătoare. Ca atare, mi-aș dori ca tinerii cititori să țină cont de nevoia imperioasă a câștigării puterii interioare.

2.Doriți să scrieți în continuare? Ne putem aștepta la altă carte?

Am început sa alcătuiesc încă o carte despre același OLEN, cu speranța de a o putea dărui tuturor copiilor de la 4 la 104 ani.

Această a doua carte a micului ciclu este scrisă cu gândul la toate vârstele copilăriei.

3.Care este cartea sau autorul dvs preferat?

Am mai degrabă colecție de cărți preferate care devine tot mai complexă, pe măsură ce lumea mea devine tot mai simplificată.

4.Conform Eurostat, doar 6% dintre români citesc, cel mai mic procent din Europa. Care considerați că este impedimentul din cauză căruia lectura nu este atât de populară la noi?

Mi-aș dori să cred că acest procent este expresia unui fenomen de scurtă durată, iar foarte curând cititorii din România vor face saltul calitativ de la “swiping” și “scrolling” la slow reading, redescoperind și valorificând cu adevărat lectura lentă.

5.Cărțile digitale par să le înlocuiască pe cele fizice. Credeți că peste câțiva ani, bibliotecile și librăriile s-ar putea închide, sau viitorul aparține tot hârtiei?

Aș fi uluită să văd că peste câțiva ani, bibliotecile și librăriile s-ar putea închide. Cărțile fizice fac parte din ADN-ul nostru.

6.Ce doriți să le transmiteți cititorilor care au parcurs recenzia și acest mini-interviu?