Recenzie Maria Isabel de Petru Sebastian

Maria Isabel este o carte ce explorează perioada Inchiziției spaniole. Când ne referim la Inchiziție, ne gândim la conversiile religioase forțate, torturile inumane, procesele rapide, condamnările nedrepte bazate pe dovezi circumstanțiale și execuțile șocante. Deși cei de o confesiune religioasă diferită erau țintele principale, merită să amintim și femeile acuzate de vrăjitorie care puteau ajunge victime ale unei mentalități alimentate de fanatism religios, frică și paranoie. Într-o astfel de situație ajunge și Maria Isabel, o tânără evlavioasă care trăiește o viață dreaptă, îi ajută pe toți cei care îi ies în cale, practică din copilărie creștinismul. Fiind acuzată de vrăjitorie, ea este pusă în imposibilitatea de a își demonstra nevinovăția, iar soarta ei ajunge să fie stabilită printr-un proces condus de Biserică.

Misterul care plutește asupra Mariei Isabel se adâncește treptat, fiecare nou detaliu lasă loc unor noi bănuieli, iar vinovăția acuzatei este pusă constant sub semnul întrebării după ce apar noi dovezi, noi mărturii, noi aspecte din viața Mariei. Inchizitorul Spaniei, un oficial de rang înalt cu o vastă experiență în investigații, exorcizări și purificări (arderi pe rug) preia cazul straniu al Mariei Isabel, iar pe măsură ce se avântă în trecutul ei, propriul trecut îl ajunge din urmă. Atât vinovăția, cât și nevinovăția sunt greu de dovedit când vine vorba de astfel de acuzații, iar cei care conduc investigația se confruntă cu dileme. Este totul o coincidență sau Maria are un pact cu Diavolul?

Romanul ne introduce succint în noul mediu, unul sumbru și neprietenos, descris totuși cald și natural prin amănunte ce conferă autenticitate și crează un efect cinematic remarcabil. Finalul ce pare inițial previzibil se dovedește a fi unul complet neașteptat, lăsându-te cu gândul la propriul parcurs prin viață. Maria Isabel de Petru Sebastian este o combinație între suspans și mister, ce surprinde gândirea rudimentară specifică perioadei și nedreptățile comise în cadrul Bisericii, trezind compasiune pentru victimele unei realități dezolante și totodată recunoștiință pentru ceea ce avem astăzi. Recomand cartea în special celor pasionați de istoria perioadei renascentiste, dar și oricui dorește să afle misterul Mariei Isabel.

Înțeleg că ideea cărții a apărut brusc, fără plănuirea acestei. Ați avut ulterior vreo sursă de inspirație sau totul a pornit din imaginație?

R. Da, întradevăr, ideea cărții a apărut brusc, după cum am scris pe coperta cărții. Ulterior, nu am avut nici o sursă de inspirație, am construit cartea pe lângă ideile principale, cu ajutorul imaginației. Pas cu pas, am construit personaje, acțiuni, lupte și intrigă, pentru ca această carte să fie și plăcută la citit, pe lângă mesajul pe care vreau să îl transmit.

Când și cum v-ați dat seama că vă pasionează istoria?

R. Nu aș putea spune că am fost cu adevărat pasionat de istorie. În copilărie mi-au placut romanele istorice și istoria. Îmi place istoria, la fel cum îmi place chimia, dar și fizica. Problema este că nu avem timp destul pentru a le studia pe toate și trebuie să devenim selectivi.

Care este cel mai mare obstacol pe care l-ai întâlnit în procesul de scriere-publicare?

R. Cel mai mare obstacol al meu în procesul de scriere al acestei cărți, a fost faptul că pe măsură de îmi veneau ideile, am început să le scriu sub formă de ciorne, pe care le-am tot lipit și modificat La început nu m-am gândit să scriu o carte, și sincer, nu am crezut că voi termina vreuna. După ce am pus laolaltă cicornele și a început să semene cu o carte, mi s-a atras atenția de greșeala făcută. Tot manuscrisul meu era fără diacritice, fără majuscule și fără nicio organizare. A fost foarte mult de corectat și organizat, iar răbdarea a fost limitată. Nu faceți ca mine!

Care dintre personajele din Maria Isabel este preferatul tău și de ce?

R. Personajul meu preferat este Maria Isabel. Am încercat să îl “creionez” ca o persoană simplă, armonioasă, o persoană “neotrăvită” de “beneficiile” culturii și mediului.

Dacă cineva v-ar cere o recomandare literară, ce autor sau carte ați alege?

R. Pentru a face o recomandare literară, probabil ar trebui să cunosc puțin persoana. Cum aș putea alege între Eminescu, Herman Hesse, Deng Ming Dao, Asimov, Frank Herbert, Eliade, Orwell, Osho, Ekhart Toole și alți scriitori minunați care ne-au oferit capodopere?

Acum că Maria Isabel s-a materializat, doriți să scrieți în continuare?

R. Da, îmi doresc să scriu în continuare. În acest moment am în lucru un volum de nuvele și un roman sf. Sper ca în primăvară unul din cele două să fie gata.

La final, ce doriți să le transmiteți cititorilor Booktribe.ro?