Recenzie Suflet Mizantrop de Cezara Stefania Marin și interviu cu autoarea

Un murmur, un glas ce pierdut e-n teamă,
Sub crengile negre, sub cerul cu stele
Un suflet pe ape și-n gândurile rele –
Glasul pierdut ce cântă-a pustiu
Un suflet pierdut și atât de viu

Pierdut din volumul “Suflet Mizantrop”

Suflet mizantrop este un volum de poezii consistent ce cuprinde aproximativ o sută de poezii, dintre care doisprezece în limba engleză. Pentru cei care au avut șansa să studieze limba franceză, vă puteți bucura pentru că la finalul volumului, trei creații sunt pentru voi, pe care trebuie să recunosc că nu le-am putut aprecia corespunzător prin Google Translate, fiind lipsite de melodicitatea specifică limbii.

După cum sugerează și titlul volumului, întâlnim un eu introvertit care remarcă lumea exterioară prin propria sensibilitate și reușește să redea sentimentele autentice prin versurile încărcate cu emoții puternice care dau culoare până și celor mai banale situații din viața de zi cu zi.

Pe măsură ce avansăm, remarcăm că stările sunt de fapt contradictorii, fluide, ce alternează, iar tristețea sau resemnarea este uneori înlocuită de optimism, speranță. Temele abordate sunt foarte variate, aflate de multe ori în opoziție. Descoperim atât elemente din natură, peisaje, anotimpuri, cât și elemente din mediul citadin, lumea antropică și animală deopotrivă, prezentul sau trecutul.

Unul dintre capitolele volumului este Utopia Naturii Și Distopia Minții, în care emoțiile sunt asociate unor peisaje superbe, surprinzând anotimpurile, fenomenele naturale, tablouri terestre, maritime și chiar aeriene.

Un alt capitol, Apusul pierdut și cavalerii ne transpune în vremuri de război, boală, violență și foamete, surprinzând perfect degradarea și pierderea speranței a celor aflați în fața morții sau a judecății, făcând astfel trimitere atât la trecutul violent al omenirii, cât și la profețiile biblice din Apocalipsa referitoare la vremurile de pe urmă.

Doar câteva pagini mai târziu întâlnim capitolul Hazard Naiv, ilustrând lumea animalelor într-o maniera jovială, fiind probabil argumentul suprem în demonstrarea diversității din acest volum complex care merită citit de oricine, indiferent de vârstă.

Interviu cu Cezara-Ștefania Marin, autoarea volumului

Ne poți spune câteva cuvinte despre tine, pentru cititorii Booktribe.ro?

„Salutări, mă numesc Cezara. Sunt autoarea volumul de poezii „Suflet Mizantrop” și, sper eu, ca acesta să fie doar primul dintre următoarele cărți pe care le voi scrie și publica :). Sunt o fire introvertită ceea ce mă împiedică adesea să discut despre gândurile, trăirile sau emoțiile pe care le resimt într-o anumită perioadă, ajungând de foarte multe ori să port dialoguri interne, să am discuții în contradictoriu, să îmi pun întrebări, să-mi răspund la ele sau chiar de multe ori să îmi imaginez doar expresiile faciale pe care le-aș face dacă o persoană exterioară mie mi-ar adresa aceleași situații.

Prin scris am simțit întotdeauna că pot să mă exprim mai liber și să transmit întocmai ce gândesc, într-o formulă finală, neacompaniată de clasicele pauze, „hmmm”-uri sau „ăăă”-uri. Pentru mine poezia este un hobby, un mod de exprimare și de eliberare, o pasiune care mă ajută de foarte multe ori să mă regăsesc, iar scrisul, creativitatea și stilul ordonat în gândire mă ajută cotidian, ocupând un post de content writer în prezent.

Acum, după ce m-am prezentat drept o persoană retrasă în propria lume, urmează să spun că fac parte dintr-o trupă metal „Dark Fusion” (https://www.youtube.com/c/darkfusionband/videos) și, deși la concerte ne aflăm în fața unui public, nu pot spune decât că mă simt în largul meu alături de colegi, living the moment! Ca studii, am urmat cursuri de sociologie – de asemenea, un domeniu în care înveți să fii prezent, să fii alături de oameni și să fii la curent cu tot ceea ce mișcă în social media și în realitate. Am urmat apoi masterul de Devianță Socială și Criminalitate.

Prin toate aceste detalii despre mine vreau să spun că, asemeni volumului de poezii „Suflet Mizantrop”, sunt o persoană în contradictoriu, prefer singurătatea și grupurile de oameni, prefer lucratul în online dar întâlnirile săptămânale și fizice cu trupa, prefer jocurile virtuale single-player, dar nu refuz jocurile sociale/ boardgames (fie, uneori mai refuz).”

Cum și când ți-ai dat seama că poezia este una dintre pasiunile tale?

„Prima poezie am scris-o în clasa a V-a după ce am făcut un pariu cu colegii de clasă. În următoarea zi am venit cu multe versuri alandala pe care le-am citit la ora de română. Erau strofe rudimentare, repetitive și lungi, însă erau ale mele, hehe. Ulterior am participat la majoritatea  concursurilor de creație literară, fie ele de poezie sau proză. Am câștigat diplome de participare, mențiuni, locurile 3, 2 și 1, dar mai ales experiență, stimă de sine, încredere și momente distractive și noi.

După ce am scris mai multe poezii cu teme impuse, am început să compun poeme care scoteau la iveală sentimentele și gândurile pe care le aveam în clipele respective. De fiecare dată când mă simțeam „down”, singură, melancolică sau tristă, dar și în perioadele în care eram optimistă și fericită, începeam să scriu, devenind ulterior modul prin care evadam și evadez. Acest hobby nu s-a schimbat. Cu toate acestea, în „Suflet Mizantrop” vei găsi și versuri despre natură, călătorii, urban, dinozauri, lumi virtuale, muzică, sex, viitor, dragoste, animale și oameni.”

Deși majoritatea poeziilor sunt în limba română, avem și câteva în engleză și franceză. Care dintre aceste limbi facilitează exprimarea emoțiilor și a sentimentelor în cuvinte?

„Depinde foarte mult de starea pe care o am, de subiectul poeziei, de locul în care scriu și de scop. Dacă ar fi să fac o clasificare, româna și engleza concurează pentru primul loc, iar franceza ar fi pe cel de-al doilea. Îmi place foarte mult să scriu despre natură, urban, legende, respectiv întregul capitol „Utopia naturii și distopia minții” în limba română. Pe de altă parte, prefer engleza pentru subiectele ce ating note mai intime, futuristice sau virtuale. Deși sunt scrise în română, majoritatea poeziilor din capitolul „Suflet Mizantrop” au un impact puternic pentru mine și cu siguranță l-ar fi păstrat și dacă ar fi fost scrise în engleză sau franceză.”

·         Dacă există o poezie sau carte citită care te-a ajutat, inspirat sau ți-a plăcut foarte mult, care este aceasta?

„Îmi este extrem de greu să aleg doar o singură carte, așa că urmează o înșiruire de lecturi pe care le-am apreciat încă de la primele pagini, care mai mult sau mai puțin m-au inspirat pentru poeziile scrise, dar care m-au ajutat în viața de zi cu zi: să cunosc o parte din trecut fie el real sau fictiv, asemenea și pentru prezent și viitor, mi-au dat curaj, încredere, mi-au oferit momente de evadare, bucurie, m-au pus pe gânduri, m-au provocat și m-au relaxat. Fără nicio ordine anume, amintesc doar câteva dintre cărțile sau autorii preferați:

Poezii: Edgar Allan Poe – „The Raven”, „Alone”, „A Dream Within a Dream”,  George Bacovia – „Ego”, „Plumb”, „Toamna murind”, „Trec zile” etc, Nichita Stănescu – „Sufletul metalic al orașului”, „Poem”, „Ce bine că ești” etc. Cărți: Arthur Conan Doyle cu seria Sherlock Holmes, George Orwell – „1984″, „Animal Farm”, „A Clergymans Daughter”, Aldous Huxley cu „Brave New World, cărțile Cristinei Nemerovschi, Oscar Wilde cu „Portretul lui Dorian Gray”, cărțile lui Stephen King și multe, multe, multe alte titluri și autori.”

·         Întâlnim în „Suflet Mizantrop” și poezii din natură, din diferite anotimpuri și peisaje. Dacă ai putea alege mâine orice destinație, unde ai  dori să călătorești?

That‘s a tough one! Mi-ar plăcea să vizitez multe țări din Europa și nu numai, să continui să vizitez orașe din România și să descopăr în principal obiective turistice, culturi, peisaje noi, însă în locul unei destinații concrete, prefer să-ți ofer un tablou: zonă montană, înconjurată de munți, natură, pădure, un râu în apropiere, undeva toamna când temperaturile sunt perfecte, în compania celor mai apropiate persoane din viața mea, o cafea la ibric dis-de-dimineață și un cocktail seara, drumeții în timpul zilei, foc de tabără, muzică și povești. Poate fi la fel de bine o cabană din Bușteni sau un resort din Elveția, criteriile ar rămâne aceleași.”

·         Personal, cel mai mult mi-a plăcut „Câinele și oamenii nomazi”. Dacă se poate „alege între copii”, care și de ce este preferata ta?

„Într-adevăr, îmi este dificil să aleg o singură poezie, mai ales când abordez subiecte diferite de la un capitol la altul, așa că voi încerca să optez pentru trei titluri cu un impact puternic pentru mine. „Vorbe gratuite” – oferă unele dintre cele mai intime amintiri, momente de colaps și momente în care mă regăsesc chiar și astăzi. „Văzduh timpuriu” – creează un peisaj întreg ce îmbină natura, oamenii, trecutul și, de fiecare dată când recitesc poezia, văd cu imagini clare povestea din spatele versurilor. „Beam of dark” – este un portret al viciilor și dorințelor oamenilor, trăsături și doleanțe ce sunt îngropate doar în gânduri. Redă puterea unei persoane de a nu acționa atunci când gândurile nu sunt de partea sa.”

·         Ce mesaj ai  la final pentru vizitatorii noștri?

„În primul rând vreau să vă mulțumesc pentru că mi-ați fost alături pe parcursul acestui interviu și că sunteți interesați de volumul de poezii „Suflet Mizantrop”. Tot pe această cale vreau să mulțumesc și echipei booktribe.ro.

Când am publicat manuscrisul, când am intrat în trupă, când m-am înscris la cursurile de la facultate sau când am pornit pe drumul profesional pe care merg astăzi mi-a fost dificil, însă de fiecare dată când mă uit în urmă nu îmi vine să cred câte am realizat. Unde vreau să ajung cu acest monolog? Simplu! Vreau ca tu, cel sau cea care citești aceste rânduri, să ai încredere în tine și indiferent de perioada prin care treci, starea, emoțiile sau gândurile, ține minte că toate acestea sunt în controlul tău!

Doresc foarte mult să îmi cunosc cititorii, așa că ne putem auzi oricând, cu mare drag, pe pagina de Facebook a cărții: https://www.facebook.com/sufletmizantrop.cezarasm/.”

Brățara de argint a Ecaterinei

Am pregătit o recenzie interesantă și în un interviu cu autoarea. Ești curios?